Pomorska bitka Amerike i Švicarske
Pred Valencijom su brodovi suparnika već spremni i na sve načine se pokušava doznati sve o protivniku - s kopna, vode i zraka. Jer ovog ponedjeljka počinje 33. America's Cup i ova regata je sličnija ratu nego sportu.
Zapravo, utrka jedrilica America's Cup i sasvim formalno nije sportsko natjecanje jer u njoj ne vrijede nikakva pravila neke sportske udruge. Ona je počela kao utrka "Gentlemena" povodom Svjetske izložbe u Londonu i nagrada je bio pokal koji čak i nije od čistog srebra, ali koji je tada plaćen londonskom draguljaru R&G Garradu 100 guineja - odakle mu i prvotno  ime "100 Guinea Cup". Dugo je trajala legenda kako je pokal dala britanska kraljica Viktorija, ali se tvrdi kako je pravi donator ove "kante bez dna", Auld Mug kako taj pokal zovu, zapravo lord Anglesey.

Trijumf Amerikanaca
Ta prva utrka, održana 1851. pred Isle of Wight, pretvorila se u pravi trijumf Amerikanaca. Jahta sa dva jarbola "America" uvjerljivo je pobijedila čitavu hordu od 15 britanskih jedrilica od kojih je prva stigla do cilja punih 20 minuta nakon američkog broda. Zato su utrci i promijenili ime u America's Cup a jedriličari iz Novog svijeta su bili toliko uvjereni da će zadržati osvojen pokal da su ga vijcima učvrstili u prostorije New York Yacht Cluba. Doista, Amerikanci su odolijevali napadima pune 132 godine u 25 utrka.

Nova vremena
Ali tome je došao kraj 1983. kada je Bertrandova Australia II, u četvrtom pokušaju, došla do prestižnog pokala. Među američkim jedriličarima se do tada čulo pravilo da "onaj tko izgubi pokal, mora umjesto njega u vitrini ostaviti svoju glavu". Taj gubitak ipak nije prošao tako krvavo, ali u međuvremenu je nečija likvidacija možda još posljednja granica za čim branitelj i izazivač još nisu posegnuli. Jer u međuvremenu je America's Cup postalo natjecanje super-bogatih gdje novac ne igra gotovo nikakvu ulogu. Ono što je apsurdno: stručnjaci smatraju da čak niti razvoj i gradnja brodova nije najveća stavka suparnika, mada brodovi već izgledaju da bi i astronauti pozelenjeli od zavisti. Najveća stavka su - odvjetnički troškovi!

Slijedi: Više niti "G" od Gentlemana
Trenutno, dragocjen pokal drži Švicarac, Ernesto Bertarelli i njegov izazivač iz Amerike, Larry Ellison ne preza ni od kakvog sredstva kako bi mu osporio pravo na posjedovanje nagrade.
Tako je tek ovog petka sud u New Yorku odbio zahtjev momčadi BMW Oracle da po žurnom postupku zabrani nastup jahti branitelja pokala, momčadi Alinghija. Iako pred sudom postoji više od pola tuceta žalbi i protužalbi, u ovom slučaju su se Amerikanci požalili jer je jedro protivničkog plovila izrađeno od materijala proizvedenog u SAD, iako propisi utrke navode kako se "čitav brod mora izgraditi u zemlji". Jer brodovi u ovom, 33. natjecanju za America's Cup jedva da i naliče na "obične" jedrilice. Bertarelli i njegov Alinghi su se odlučili za golemi katamaran sa jarbolom visokim 57 metara - dakle kao jedna zgrada od 17 katova. U usporedbi sa njegovim posljednjim brodom, on je dvostruko lakši, ali ima dvostruko veću površinu jedara.

Ploveći monstrum
Ali čak niti švicarski brod se ne može usporediti s kreacijom vlasnika računalnog koncerna Oracle, Larrya Ellisona. On je u Valenciji s trimaranom, a to plovilo uopće niti nema glavno jedro. Na njegovom mjestu je krilo od karbona prekrivenog kevlarom. Njegove dimenzije su upravo zastrašujuće: visoko je gotovo 70 metara i po površini je gotovo dvostruko veće nego krilo putničkog zrakoplova "Jumbo Jet", Boeing 747. Zapravo se i upravlja slično kao zrakoplov, zakrilcima i predkrilcima nad kojima bdije baterija računala. Zato je i Bertarelli razmjerno opušten kada je riječ o tužbi o američkom materijalu za jedrilje švicarskog broda. Jedra su ionako krojena i šivena u Švicarskoj, ali u propisima o natjecanju jedrilica se isto tako navodi kako se "brodovi moraju kretati samo svojim jedrima". Da li je ta tvorevina na američkom brodu još uvijek samo jedro - to je veliko pitanje, tim više što su motori za upravljanje zakrilcima od drugog sponzora američkog izazivača: njemačke tvrtke BMW.


Borba svjetonadzora
Ali bitka se ne vodi samo na vodi: dva milijardera s jedne i druge strane Atlantika ne mogu biti različitiji, a za još više uzbuđenja se pobrinuo skiper koji je već dva puta promijenio zastavu.
Za osnivača Oraclea, Larrya Ellisona - ili kako ga neki zovu, Dirty Larry - postoje samo dvije vrste ljudi: njegovi pomoćnici i njegovi neprijatelji. U biografiji koju je Mike Wilson objavio o Amerikancu koji je vlastitim poslovima došao do imutka od oko 22,5 milijardi dolara, navodi se i vic: koja je razlika između Boga i Larry Ellisona? Odgovor: Bog ne misli da je Larry Ellison. Njegova životna filozofija je jednostavna: pobijediti, bilo gdje, protiv bilo koga i pod bilo koju cijenu. Budžet momčadi BMW Oraclea je navodno neograničen pa se tako lako našlo novca i za Russella Courtsa. Ovaj Novozelanđanin je svojedobno i sam, pred svojom domovinom, pobijedio u ovom natjecanju da bi nakon toga opet osvojio America's Cup - ali na brodu Švicarca u momčadi Alinghija. Nakon toga se posvađao s momčadi - navodno je tražio previše novca, pa je tako opet promijenio zastavu i došao Larry Ellisonu. Što Ellison misli o Bertarelliju, to se može svesti u par riječi: jest da je i on bogatun, ali je sa svojih 8,2 milijardi u očima Amerikanca, gotovo na rubu da bude socijalni slučaj. Štoviše: on taj novac nije zaradio, nego je naslijedio i što je definitivno najgore u očima američkog poduzetnika, on je prodao tvrtku koju je naslijedio kako bi se mogao baviti drugim stvarima - poput America's Cupa.

Sve je naizgled jednostavno
U samoj utrci koja ovog ponedjeljka (8.2.) treba početi pred obalom španjolske Valencije, nema neke osobite filozofije: prvo će se jedriti 20 milja protiv vjetra i onda 20 milja niz vjetar. U drugoj utrci će se jedriti u trokutu, ukupne dužine 39 milja. Ako i nakon druge utrke budu izjednačeni, jedrit će se dalje. Nakon toga će jedan od njih slaviti - barem do slijedećeg, 34. America's Cupa ili do slijedećeg ročišta pred sudom u New Yorku.